Stop met deze woorden in social media berichten
'Viral met de must-read tips in dit top blog'
Zit jij soms met kromme tenen als je sommige social media berichten leest van ondernemers?
Woorden zijn ongelooflijk belangrijk en de kleinste variant kan al een groot verschil maken in hoe iets overkomt. Elke ondernemer die iets online zet kan de plank een keer misslaan, dat is niet meer dan menselijk. Maar er zijn van die woorden die je liever uit je vocabulaire schrapt. In ieder geval online.
Wat je niet doet in je social media berichten
‘Hip’ taalgebruik
Je hebt vast wel eens iets gezegd in het bijzijn van je kinderen of jong volwassenen dat op z’n zachtst gezegd verwonderde blikken opriep. Hoe je publiek reageert als je online probeert ‘cool’ te zijn weet je niet. Maar tenzij het helemaal klopt met de ‘tone of voice’ van je bedrijf is het riskant om je hier aan te wagen.
Het is namelijk niet aan jou om te bepalen wat ‘cool’ is, maar aan je lezers, je volgers. En als deze mensen hun wenkbrauwen gaan optrekken bij je teksten dan riskeer je dat ze je niet meer serieus nemen.
Dus laat die hippe termen over aan de leeftijdsgroep waar die bij horen.
Met de tijd mee
Ook uitdrukkingen en woorden als ‘het nieuwe werken, e-book, investering, nieuwsbrief, marketing 2.0 worden veel gebruikt. Zo vaak dat de aantrekkingskracht die ze eerst hadden verloren is gegaan. Want neem nu die nieuwsbrief. Wie wil er nóg meer nieuwsbrieven in z’n mail krijgen? Terwijl regelmatig tips ontvangen over een interessant onderwerp is zo erg nog niet. En maak in plaats van een e-book iets anders. Bijvoorbeeld een handleiding of een checklist.
Vakjargon
Als ondernemer die zijn eigen marketingteksten en social media berichten schrijft is het de bedoeling dat je een duidelijke boodschap online zet. Het is daarbij heel verleidelijk om vaktaal of populaire marketingtermen te gebruiken. Hiermee ontkracht je je boodschap juist. Zo is mijn intentie dus niet dat een Facebook bericht ‘viral’ gaat maar wel dat deze een geweldig bereik heeft.
En laat je (blog)teksten eens lezen door een klant met de vraag of deze alle gebruikte termen begrijpt.
Clickbait
Clickbait heeft te maken met verleidelijke teksten (lokkertjes) die niet nakomen wat ze beloven. Op het internet wordt veel overdreven in de hoop dat mensen toehappen. Dus is het product of die dienst die je aanbeveelt echt ‘baanbrekend’ of het ‘beste’ in zijn soort?
Mensen prikken zo door zinnen als ‘dit heb je absoluut nodig als..’ en ‘dit mag je niet missen’ heen. En wat dacht je van: ‘dit is de énige gids die je nodig hebt’. Als je serieus genomen wilt worden blijf dan ver weg van deze zogenaamde call-to-actions. Vertel over reële resultaten en laat de keuze aan de lezer of deze jouw link gaat volgen.
Facebook heeft zelfs zijn algoritme hierop aangepast. Als ze merken dat mensen op een link klikken en zó weer terug zijn dan zien ze je bericht als clickbait. Een dergelijk bericht krijg direct minder bereik of wordt helemaal niet meer getoond.
Vage social media profielen
Sommige ondernemers kunnen er ook wat van in hun zakelijke profielen. Zo kom je op Instagram de ‘social media-ninja’s’ en ‘guru’s’ tegen. En wat dacht je van de levensgenietende coaches op Twitter of de wijnliefhebbende therapeuten op Facebookpagina’s. Het lijkt allemaal heel vlot en onschuldig maar het zorgt er in de praktijk voor dat mensen je minder serieus nemen omdat niet duidelijk is wat je product of dienst nou precies is.
Vaak heb je maar weinig ruimte om in je profiel uit te leggen wie je bent en wat je doet. Dus beperk je tot die woorden die er echt toe doen. Zoals tot wie je je richt, dus je doelgroep, en wat het resultaat is van jouw dienst of product. En wees ook dan concreet en duidelijk. Focus is hier het sleutelwoord!
En nu jij
Wat vind jij woorden of uitdrukkingen waar je je tenen bij kromt? Laat het hieronder als reactie weten 😉
Vooral beautybloggers hebben er een handje van om vaak het woord moeten te gebruiken om lezers aan te sporen een product te gaan gebruiken. Brrrrr.
Ha Marion, ‘moeten’ kan inderdaad ook heel verkeerd vallen. Wat zou jij gebruiken?
Ik wordt helemaal gestoord van al de oneliner die zeggen hoe ik moet leven, denken en handelen.
Dat ik vooral niets moet doen.
Mijn flow moet volgen.
De goede weg moet bewandelen.
Me niets aan moet trekken van wat mensen van mij enken of vinden.
De dag met een moet lach beginnen.
Het leven moet vieren.
enzo, kan ik nog wel doorgaan.
Dag Marjo, dank voor je reactie. Als ervaren therapeut zul je dit veel voorbij zien komen. Heb je het idee dat dit bij een andere generatie hoort?
Ik haak af als mensen roepen “ik laat je weer in jouw kracht staan” 😜
Daar wordt je mee om de oren geslagen door coaches.
Hi Inze, ik zie dit ook vaak in teksten. En als dat bij mijn klanten is dan vraag ik altijd: wat betekent ‘in je kracht staan, wat gebeurt er dan?’ Wat is het resultaat daarvan? Want op zichzelf zegt eigenlijk niets.
Ik ben neitherapeut/coach en ik ga ervan uit dat dit niet eens kan. Ik kan jou niet in je kracht zetten. Dat kan ieder mens alleen maar zelf. Wel kan ik handvatten geven die je kunt gebruiken om te ontdekken hoe je weer in je kracht/balans komt.
Ik ben hier altijd al allergisch voor geweest. Schreeuwende teksten om mensen te lokken.
Ik blijf het liefst trouw aan mijn eigen waarheid en schrijf van daaruit mijn teksten.
Hi Jeannette, dat zullen je lezers zeker waarderen 🙂
Goedemorgen, ik begin een hekel te krijgen “volg je passie”
Een fijne zondag
Dag Willie,
Ik hoor inderdaad vaker dat mensen het woord ‘passie’ ook een beetje zat worden. Wat zou een mooi alternatief zijn?
Daar wordt ik blij van is ook bijna een dooddoener aan het worden. En alternatieven voor leuk zijn ook welkom 😉 En wat die passie betreft kun je ook enthousiast zijn over iets toch?