Storytelling: vertel jouw unieke ondernemersverhaal!

Jouw verhaal

Iets over jezelf vertellen, jouw verhaal doen als ondernemer op social media. In marketing termen noemen we het storytelling. Durf jij dat aan?

story tellingVeel vrouwelijke ondernemers zijn onzeker en worstelen met de volgende vragen: Wie zit er op mij te wachten? Wat zullen mijn buren en familie wel niet denken als zij mij zo prominent op social media zien?” Waarom zou ik überhaupt iets over mijn achtergrond, mijn leven vertellen? Zo interessant is mijn leven nu ook weer niet!

Allemaal redenen om het niet te doen. Toch is jouw verhaal een belangrijk onderdeel van je marketing waar je meer klanten mee krijgt. En weet je waarom?

Ten eerste omdat mensen dól zijn op verhalen, ook volwassenen. Ten tweede omdat jij een echt persoon van vlees en bloed wordt. Zodat je klanten zich met je kunnen verbinden. Maar wat vertel je?

Ik laat het je zien met mijn verhaal als voorbeeld.

Een bijzonder reis

Voor mij is het ondernemerschap een bijzondere reis. En niet in de laatste plaats voor mijn persoonlijke ontwikkeling. Twijfels of het wel gaat lukken met mijn bedrijf. Twijfels of ik wel ‘goed’ genoeg ben als trainer en of ik wel voldoende klanten krijg, wisselen zich af met kleine en grote successen.

Vooral het eerste jaar als ondernemer ging moeizaam. Ik had nog te kampen met gezondheidsklachten. Ik twijfelde aan mijn ondernemerskwaliteiten. Ik was opgegroeid met het idee dat een ‘vaste baan’ belangrijker was en het ondernemerschap vol risico.

Zichtbaarheid

microfoonAls beleidsmedewerker in loondienst had ik altijd op de achtergrond gewerkt. Nu moest ik naar voren treden. Ik vond het doodeng om video’s van mijzelf online zetten en webinars te geven. Dankzij diverse marketing- en persoonlijkheidstrainingen begon ik er vertrouwen in te krijgen.

Ups en downs

Niet alles was direct een succes. In het begin waren er weinig klanten en daardoor weinig inkomsten. Toch was er steeds weer die innerlijke drive om door te gaan, om verder te komen als persoon én als ondernemer.

En ik hoorde van mensen in mijn omgeving dat ze bewondering hadden voor mijn doorzettingsvermogen. De eerdere twijfel over mijzelf als ondernemer veranderde in vastbeslotenheid.

Toekomst

Waar ik voorheen geen ander doel in mijn leven had dan een goed en gelukkig mens te zijn, heb ik dat nu wel.

Mijzelf ontwikkelen, mijn potentie gebruiken. Echt iets willen betekenen in de wereld door vrouwen te helpen met hun onderneming. Zodat hun ervaring niet verloren gaat, omdat ze social media marketing niet omarmen.

Ik geniet er van als ik zie dat mijn klanten gedreven aan de slag gaan en ik hun berichten op Facebook tegenkom. Prachtig is het als ik hoor dat zij klanten aantrekken door hun online marketing.

Hoe herkenbaar is mijn verhaal voor jou?

Vertel jouw onderscheidende verhaal

notebookDoe aan storytelling, zet jouw ondernemersverhaal op papier, draag het uit. Jouw verhaal is uniek en het onderscheidt je van je concurrenten. Vertel over jouw succes en mislukkingen, laat je ervaringsdeskundigheid zien. Inspireer mensen met jouw dromen.

Je onderneming zal er van groeien omdat je laat zien dat je transparant bent en dat geeft vertrouwen.

Hoe ga jij met storytelling beginnen? Daar ben ik heel erg benieuwd naar.

BewarenBewaren

...nog meer interessante Blogs:

Laat een bericht achter of stel een vraag: