Hoe iemand besluit jouw klant te worden.
Met vallen en opstaan
“Ik ben nu al 3 maanden op Facebook actief maar ik heb nog niet 1 klant“.
“Ik heb mijn e-book vorige week op LinkedIn vermeld maar niemand heeft het gedownload”. “Ik ben al een tijdje bezig op Instagram maar ik zie geen resultaat“.
Dit is alsof je zegt: ik ben al twee keer op een fiets gestapt en viel direct om, dus dat is niets voor mij. Natuurlijk heb je doorgezet. Ook al viel je of reed je de struiken in.
Dat zelfde geldt voor marketing – je moet het een kans geven en doorzetten om te slagen. Want je potientiële klant heeft tijd nodig om je te ontdekken.
Contactmomenten
Nog een voorbeeld. Een netwerkbijeenkomst. Dat is een prachtige gelegenheid om mensen te leren kennen. Maar het is niet voldoende om jou als ondernemer te vertrouwen en een relatie op te bouwen. Potentiële klanten moeten je gezicht regelmatig zien voordat ze contact met je opnemen.
Er zijn gemiddeld 7 contactmomenten in een periode van 18 maanden voor nodig voordat iemand een klant van je wordt. Dit proces, van de eerste keer jou of je product zien tot de aankoop wordt ook wel de ‘Customer Journey’ genoemd.
Wat het betekent voor je marketing
Ad hoc marketing gaat niet werken, dat zal je duidelijk zijn. Je hebt een strategie nodig waar je maanden, een jaar mee voort kan. Want hoe kom je anders aan 7 contactmomenten? En wat zijn dat precies?
Het kan eigenlijk van alles zijn. Hier een paar voorbeelden:
- het aanvragen van jouw gratis weggever
- het openen van jouw e-mail
- een reactie op je Facebookbericht
- een hartje op Instagram
- je profiel op LinkedIn bekijken
- een webinar bij je volgen
- een blog van je lezen
- jouw aanbod op je website doornemen
Mix
Gebruik een mooi mix van mogelijkheden voor je geïnteresseerde lezer om te reageren. Bied je e-book op ál je social media kanalen aan. En herhaal dat regelmatig. Stel overal prikkelende vragen. Schrijf niet 1 blog maar minstens 12 per jaar.
Vertrouwd
Door steeds waardevolle, interessante informatie te delen wordt je een vertrouwd gezicht. Waar jouw potentiele klant zich prettig bij voelt. En hoe beter jij weet waar jouw doelgroep behoefte aan heeft hoe sneller dit proces gaat.
Succesvol adverteren in 1885
In 1885 schreef Thomas Smith een gids over succesvol adverteren. En die gids wordt nog steeds als relevant gezien.
- De eerste keer dat iemand naar een advertentie kijkt, ziet hij deze niet.
- De tweede keer merkt hij deze niet op.
- De derde keer is hij zich bewust van het bestaan.
- De vierde keer herinnert hij zich het eerder gezien te hebben.
- De vijfde keer leest hij het.
- De zesde keer negeert hij het.
- De zevende keer leest hij het zegt hij:”okay!”
- De achtste keer, zegt hij: “daar is ie weer!”
- De negende keer vraag hij zich af hoeveelste keer dit is.
- De tiende keer vraag hij zijn buurman of die het al eens geprobeerd heeft.
- De elfde keer vraagt hij zich af of hoe de adverteerder dit betaald.
- De twaalfde keer bedenkt hij dat het misschien wel een goed ding is.
- De dertiende keer bedenkt hij dat het misschien wel waardevol is.
- De veertiende keer herinnert hij dat hij dit al een hele tijd wil hebben.
- De vijftiende keer moppert hij dat hij het zich niet kan veroorloven.
- De zestiende keer keer bedenkt hij dat hij het ooit gaat kopen.
- De zeventiende keer maakt hij een innerlijk notitie het te gaan kopen.
- De achttiende keer zegt hij dat het te duur is.
- De negentiende keer telt hij zijn geld zorgvuldig.
- De twintigste keer dat hij de advertentie ziet koop hij wat er wordt aangeboden.
De volhouder wint
Tijdens een online expertsessie vorige week stelde een klant van mij zich aan een andere deelnemer voor. “Ik heb Willy vorig jaar leren kennen. En sindsdien zie ik van alles voorbij komen. Blogs, mails, webinars en social media berichten. En de volhouder wint! Want ik doe nu de training, haha!”.
Mijn vraag aan jou:
Wat ga jij doen om regelmatig bij jouw potentiële klant ‘langs’ te komen?
Plaats je reactie hieronder.
PS heb jij inmiddels zóveel van mij gezien dat je overtuigd bent dat je met mij aan de slag wilt? Lees dan hier wat de mogelijkheden zijn.