Berichten inplannen op Twitter: zó doe je dat!
Twitter is niet dood!
Ondanks dat het gebruik onder jongeren daalt, blijft Twitter een heerlijk levendig, snel platform waar nieuws zich binnen seconden over de hele wereld verspreid. Een platform waarmee je als ondernemer veel mee bereikt als je het slim aanpakt. In dit blog leg ik je uit hoe het inplannen van tweets werkt en hoe je zorgt dat jij controle krijgt over de contacten die je opdoet.
Ondernemende tweep
Als ondernemer ben ik behoorlijk actief op Twitter. De hele dag door deel ik tips over social media met mijn volgers. Ik lees hun berichten en reageer. De volgende stap is berichten lezen van mijn klanten en ‘hartjes’ uitdelen. Ik breng mijn blogs onder de aandacht én mijn kennismakingsproducten. Jij kunt dit ook! Vergroot je zichtbaarheid, laat je deskundigheid zien, ga in gesprek met mogelijke klanten en lees mee waar zij over tweeten.
Hoeveel Tweets?
Gemiddeld volgen mensen 300 Twitteraars. Dat betekent dat er veel berichten worden verstuurd. Wil jij opvallen tussen deze stroom van tweets, dan moet je vaak een tweet versturen. Een paar per week heeft geen zin. Een paar per dag wel. En nu zul je misschien denken, waar haal ik die tijd vandaan? Een paar keer per dag Twitter starten en een tweet bedenken, schrijven en versturen? Laat maar zitten…
Inplannen
Gelukkig is daar een oplossing voor en die heet Hootsuite.
Dit is een social media tool waarmee je een heleboel social media platforms tegelijkertijd monitort. Daarnaast plan je er tweets mee in; dáár gebruik ik het voor.
Je hebt binnen een paar minuten een account aangemaakt en gekoppeld aan Twitter. Aan de hand van een blog of thema, een vraag of probleem ga je tweets schrijven. Dit kunnen tips, vragen en oplossingen zijn. Je voegt een leuke foto toe aan je tweet en je zet er de link naar je website bij. Vervolgens plan je die tweets in op Hootsuite.
Je ingeplande tweets worden netjes op de dagen en tijden die jij bedenkt naar Twitter gestuurd.
Hoe werkt Hootsuite?
Stap #1 - Een account maken
Ga naar www.hootsuite.com en kies voor het aanmaken van een account. De eerste 30 dagen zijn gratis, dus je kunt het altijd uitproberen!
Let wel op: wanneer de 30 gratis dagen voorbij zijn ga je automatisch over in een betaald abonnement, dus na je inschrijving bij Hootsuite is het slim om voor nu meteen het abonnement weer te annuleren! Zo weet je zeker dat je geen ongewilde kosten maakt.
Heb je na 30 dagen de smaak echt te pakken en bevalt Hootsuite je nog steeds? Dan is Hootsuite zeker aan te raden en een hele slimme investering!
Stap #2 - Schrijf een bericht
Wanneer je bent ingelogd op Hootsuite ga je aan de linkerkant van het scherm naar inplanningen. Hier heb je de mogelijkheid om een bericht te maken. Tijdens het schrijven van het bericht houdt Hootuiste netjes voor je bij hoeveel tekens je nog over hebt en als je een link toevoegd dan verkort Hootsuite deze zelfs voor je, als je dat zelf al niet hebt gedaan. Waarom het aan te bevelen is om een link te verkorten? Dat lees je hier. Foto’s toevoegen aan je bericht doe je door op het paperclip symbool te klikken.
Stap #3 - Inplannen
Als je bericht af is geef je de datum en tijd aan waarop je wilt dat je bericht verschijnt, dit doe je via de kalender.
Wil je het helemaal professioneel aanpakken dan schrijf je aan de hand van een blog een groot aantal tweets. Deze biedt je Hootsuite in bulk aan. Zo heb ik honderden tweets die ik keer op keer herhaal. Het herhalen van tweets is helemaal niet zo gek, omdat de informatie in deze tweets en het blog enorm waardevol is (en blijft!) en niet iedereen ze al gelezen heeft. Daarnaast kost dit mij niet meer dan 5 minuten tijd om alles te uploaden. Geweldig toch?!
Strategie
Waarom zou je eigenlijk zoveel twitteren en inplannen? De achterliggende gedachte is het verzamelen van e-mailadressen. Zo kun jij contact houden met volgens en potentiële klanten. Ook als Twitter ooit verdwijnt. Verwijs daarom regelmatig naar je website waar je volgers hun e-mailadres achterlaten. In ruil voor een e-book bijvoorbeeld.
Wil je inspiratie opdoen? Volg mij op Twitter en je ziet precies; wat ik zoal post op Twitter en dat de techniek die ik hierboven beschreven heb werkt!
Ten slotte
Wat vind jij van tweets inplannen, lijkt het je wat? Geef je reactie hieronder!
Vond je deze tips over Twitter handig, maar gebruik je ook Facebook? Bekijk dan ook eens mijn gratis handleiding voor Facebook. In deze handleiding geef ik je soortgelijke tips en krijg je antwoord op de vraag: “Wat zet ik nou eigenlijk op mijn Facebookpagina?”
Dank je wel Willy, hier was ik al naar op zoek lange tijd.
groetjes Eveline
Graag gedaan Eveline en succes met het inplannen.
Is dat hotsuite nog steeds gratis?
Ik zie alleen betaalde opties.
Hi Mayna, Hootsuite kun je de eerste maand gratis proberen.
Hoi Willy,
Is dit ook handig voor bedrijven waar je dus meerdere twitter accounts kan toevoegen?
Ik hoor graag van je!
Groetjes, Charlot
Ha Charlot,
Ja, Hootsuite is uitstekend geschikt voor meerdere accounts. Veel succes!
Beste Willy, leuke blog.
Ik heb ervaring met het handmatig inplannen van tweets in Hootsuite. Het vervelende is alleen dat de foto’s die ik aan de tweets hang, bij vooraf ingeplande tweets niet getoond worden. Ik kom er niet achter wat daarvan de oorzaak is. Als ik de tweet direct plaats via HS, neemt hij de foto wel mee. Heb jij hier ervaring mee, enig idee wat ik eraan kan doen?
Dag Ankie, jammer dat het inplannen niet goed lukt, dat wil zeggen met de foto’s. Het is zo zonder het te zien lastig te vertellen wat de oorzaak daarvan is. Ik raad je aan om contact op te zoeken met Hootsuite zelf. Ze hebben een geweldige klantenservice.