7 slimme Facebook tips voor de vakantie
Vakantietijd
Veel ondernemers laten niets meer van zich horen op Facebook in de vakantietijd. Dat is een gemiste kans want jouw klanten zijn in hun vakantie juíst vaker op social media te vinden. Dus is jouw vakantie al in zicht? Zorg dan dat je van te voren een en ander hebt voorbereidt. Ik heb op een rij gezet hoe jij je slim en snel jouw Facebookpagina vult.
7 slimme Facebook tips voor de vakantie
- Help je klanten met een fijne vakantie. We beginnen met een video die ik vorig jaar heb opgenomen. In de video leg ik je uit hoe jij je klanten tijdens hun vakantie kunt helpen.
2. Herhaal de Facebook berichten met het beste resultaat. Het is niet nodig om telkens weer berichten te bedenken. Juist zo met de vakantie in het vooruitzicht heb je het druk genoeg.
Kijk daarom welke berichten het in het verleden goed hebben gedaan en herhaal deze. Dat wil zeggen, aangepast. Want Facebook laat het wel toe dat je exact hetzelfde bericht plaatst maar zal het niet aan veel mensen tonen.
Ze willen graag ‘nieuwe‘ content, input. Dus dezelfde tekst met een andere foto of omgekeerd. Dat werkt prima. Je vindt overigens je geplaatste berichten met het resultaat bij publicatietools, zie foto. 3. Zoek op welke ‘de dag van … ‘ er komende tijd zijn. Dit zijn nationale- en internationale dagen waar jij op in kunt haken. Zo is er bijvoorbeeld elke jaar op 18 juli de Mandela dag. Een mooie gelegenheid om op het thema vrijheid in te gaan.
4. Plan je berichten in. Maak ze ruim van te voren aan. Minimaal 3 per week en maximaal 12 berichten. Op dit moment zijn dit de aantallen waar Facebook van houdt. Hun algoritme om wel te verstaan. Die bepaalt aan hoeveel mensen jouw bericht wordt getoond. 5. Plaats je zakelijke bericht op je persoonlijke tijdlijn. Ben je zelf tijdens je vakantie online? Dan is het een kleine moeite een gepubliceerd bericht te delen met je persoonlijke Facebook vrienden.
Op die manier zien jouw vrienden en familie dit bericht en kunnen ze het delen met hún vriendenkring. Iedereen heeft nét even meer tijd dus wie weet dat die ideale klant jouw bericht op deze manier onder ogen krijgt.
6. Deel je bericht in een groep waar je lid van bent. Een snelle manier om aandacht voor een bericht te vergroten is je bericht te delen in een groep waar je lid van bent. Kies die berichten zorgvuldig. Promotionele berichten worden niet in elke groep gewaardeerd en in sommige groepen is het zelfs niet toegestaan. Beter is het een link te delen naar een waardevol blog.
7. Deel tips uit je blog. Als jij al meerdere blogs geschreven hebt; loop daar dan voordat je op vakantie gaat nog eens doorheen. Je kunt daar tips uithalen en een bericht van maken. Je zet er een link bij naar de overige tips, zo krijg je ook nog eens meer bezoek op je website.
Tenslotte
Plan voor komende week een uur in en ga met deze tips aan de slag. Zodat jij in beeld blijft bij je klanten en je toekomstige klanten. Plan je berichten in en als je op vakantie bent, kijk dan zo nu en dan of er reacties zijn, houd contact.
En heb jij aanvullende tips of vraag waar je je mede-lezer mee kan helpen? Plaats je tip hieronder.
Zullen we contact houden?
Ontdek Facebook updates, marketingtips en meer op mijn Facebookpagina.
Bekijk mijn foto’s mét Instagragram tips op mijn Instagram.
Twitter mee en lees al mijn marketingtips en tricks op Twitter.
Link met mij op LinkedIn.
Bekijk mijn leerzame video’s op Vimeo.
Ik heb geen tips, ik wil tips.
Meteen een mooie titel voor een blog.
Dus toch een tip?
Dagelijkse kreten die overal voorbijkomen ‘oppikken’ en gebruiken voor je blogs?
Schrijven, onderwerpen, ontwerpen, inspiratie, inplannen…..soms abacadabra, soms nog echt een ‘dingetje’ voor me waar ik niet altijd uitkom.
Wat extra tools op dit gebied kan ik nog wel gebruiken.
Hi Lennie, dank voor je reactie. Bloggen is inderdaad een vaardigheid die veelomvattend is. En je al doende leert. Over onderwerpen kan ik zeggen; luister naar je klanten. Wat vragen die jou geregeld?!
In de vakantie post ik berichten over veiligheidsmaatregelen als je gaat zwemmen met je gezin met jonge kinderen. Deze berichten haal ik uit het blog dat ik daarover geschreven heb.
Fantastisch Simone! Een geweldig voorbeeld van hoe je je blog kan inzetten. Een actueel én waardevol onderwerp om gedurende de vakantieperiode regelmatig delen onder je doelgroep!