Waarom je Instagram berichten niet deelt op Facebook
Bij het posten van een Instagram bericht kom je de optie tegen om je bericht te delen op Facebook. In dit artikel leg ik je uit waarom je dat NIET doet.
Het lijkt heel handig. Je maakt een bericht en je plaatst het op twee platforms. Dat scheelt je tijd en je bent beter zichtbaar. Dat is het idee dat bij veel ondernemers leeft. Maar… er kleven een aantal nadelen aan. En die zijn vaak niet bekend.
En natuurlijk deel ik met je hoe je tijd bespaart en bij het platform passende berichten deelt.
Kijk ook aan het einde van dit artikel even naar de agenda, er staat een verrassende Instagram workshop – op locatie – op het programma.
Nadelen van het delen van een Instagram bericht op een Facebookpagina
1. Je volgers zien dezelfde berichten
Zou je je vakantiefoto’s 2 x naar je vriendin sturen? Nee, toch? Datzelfde doe je, als je je Instagram bericht deelt op je Facebookpagina. Want de kans is groot dat je daar (deels) dezelfde volgers hebt. Die zien dan twee keer hetzelfde bericht.
Het signaal dat je afgeeft, is dat je snel klaar wilt zijn. Het komt over dat het je niet om die ene volger gaat, maar om zoveel mogelijk mensen, op zoveel mogelijk platforms.
2. De algoritmes reageren negatief
Stel je deelt een leuk bericht op Instagram en een volger bekijkt de foto, leest je tekst en reageert. Fijn! Dan komt diezelfde persoon ‘s avonds op Facebook en ziet daar hetzelfde bericht. In het gunstigste geval krijg je nog een hartje voor de moeite óf ze scrollen er gewoonweg overheen.
Het algoritme van Facebook houdt alle gedragingen nauwkeurig bij. Dus ook als iemand over een bericht heen scrolt. Dat is een negatief signaal voor dat bericht. Blijkbaar is het bericht niet interessant ‘denkt’ het algoritme. Dat heeft consequenties voor het verdere bereik.
Omgekeerd, als je bericht eerst op Facebook wordt gelezen en daarna op Instagram, gebeurt het volgende. De Instagram volger ziet een bericht dat ze al uitgebreid hebben bekeken op Facebook. Een logisch gevolg is dat zij op Instagram er overheen scrolt.
Het algoritme van Instagram merkt dit op en ‘vermoed’ dat de vriendschap tussen je volger en jou ietsje bekoeld is. Jouw volgende bericht komt daardoor iets lager in de tijdlijn van die volger te staan. Oftewel, je wordt minder zichtbaar.
3. Je laat zien dat je je er ‘gemakkelijk’ vanaf maakt
Op Instagram deel je vierkante foto’s, teksten met emoji’s en veel hashtags. Daar zijn we aan gewend op Instagram.
Op het moment dat je je Instagram bericht doorplaatst naar je Facebookpagina, is dit duidelijk herkenbaar als een Instagram bericht. Het signaal dat je afgeeft is dat je geen tijd hebt voor je Facebook volgers en ze het maar moeten doen met een ‘afdankertje’ van Instagram. Het kan zijn dat je Facebook volger zich afvraagt of je ook zo met je dienstverlening omgaat. Voel je ‘m?
4. Call to action
Stel, je wilt in je Instagram bericht, je volger wijzen op je gratis e-book. Dan zou je iets kunnen schrijven als: ‘je ontvangt het e-book via de link in mijn bio’. Als dat op je Facebookpagina komt te staan is dat verwarrend. Want Facebook heeft geen bio. “Wat is de bedoeling, hoe kom ik aan dat e-book?”, denkt je Facebook volger. Je begrijpt dat je geen beste beurt maakt.
Zó werkt het wel
Er is niets op tegen om een bericht op meerdere platforms te gebruiken, mits:
- Je het foto-formaat aanpast aan het platform, gebruik hier Canva voor
- De tekst overeenkomt met de ‘vibe’ van het platform
- Het aantal hashtags klopt met het platform
- Er voldoende dagen tussen min of meer dezelfde berichten zitten, je houdt gemakkelijk overzicht met de Hands on Contentkalender
- Je je berichten afzonderlijk van elkaar inplant, aangepast naar het platform, bijvoorbeeld via Meta Business Suite
Zo deel je waardevolle content, met één en dezelfde boodschap op meerdere platforms. Met aandacht voor het soort publiek, de toon en kenmerken van het platform.
Je straalt deskundigheid uit en bent super zichtbaar.
Wil je meer handvatten voor Instagram? Vraag dan de gratis gids Wegwijs op Instagram aan. Je ontdekt de essentiële basiskennis over Instagram marketing overzichtelijk bij elkaar.