Waarom je met Listbuilding aan de slag wilt

"Dat is niets voor mij!"

Het valt niet mee ondernemers te overtuigen van het belang van listbuilding, het opbouwen van een e-maillijst en het doen aan e-mailmarketing.

Ook al weet IK hoe effectief het is en hoe het heeft gezorgd voor de groei van mijn bedrijf, het is lastig over te brengen.

En ik begrijp dat. Ik vond listbuilding, toen ik net was gestart, ongemakkelijk en ingewikkeld klinken. Toen ik het uitgelegd kreeg wat het was besloot ik dat het niets voor mij en mijn potentiële klanten was.

Maar de cijfers en resultaten van de ondernemers die aan listbuilding deden waren zo overtuigend dat ik over mijn weerstand heen ben gestapt.

En inmiddels ben ik er van overtuigd dat, als je niet aan listbuilding doet, je je onderneming serieus tekort doet.

Ondertussen staan er meer dan 5000 geïnteresseerde mensen op mijn e-maillijst en daar komen dagelijks mensen bij. Dankzij die lijst groeit mijn omzet. De uitdrukking ‘The money is in the list’ is meer dan waar.

groeischeut

Dus lees verder… óók als je nu denkt:

  • Heb ik dat nou echt wel nodig?
  • Ik wil mensen niet irriteren met mijn e-mails!
  • Veel te ingewikkeld voor mij, laat maar…

Hieronder leg ik je uit waarom ik overstag ben gegaan en waarom ik er van overtuigd ben dat ook jij een e-mailijst zou moeten starten.

En voor alle duidelijkheid, listbuilding is: alle activiteiten die je uitvoert om mensen zich te laten inschrijven voor je e-maillijst. Het gaat om mensen die geïnteresseerd zijn in wat jij als ondernemer hebt te bieden.

‘Waarom Listbuilding?’

  1. E-mailmarketing is bewezen de meest effectieve, strategische methode om in contact te zijn met potentiële klanten. Het zorgt voor meer verkeer naar je website. Hier lezen mensen bijvoorbeeld interessante artikelen of lezen over je diensten. Ook als ze nog niet zo ver zijn om iets bij je af te nemen, je bent wél in contact met ze.

    Belangrijk hierbij is te beseffen dat die mensen op je e-maillijst geïnteresseerde potentiële klanten zijn. Dit hebben ze laten zien door zich in te schrijven voor je e-maillijst. Omdat ze weten dat jij mensen kan helpen op jouw unieke wijze, zoals alleen jij dat kunt.

  2. Listbuilding is onmisbaar in een marketing funnel. Zie het zo; mensen leren je kennen bijvoorbeeld via Facebook of Instagram. Zij vinden het ‘leuk’ wat je doet en gaan je vertrouwen omdat je keer op keer interessante berichten post.

    Door die opgebouwde vertrouwensband willen ze graag op de hoogte worden gehouden van jouw activiteiten en aanbiedingen via je e-maillijst. Dat betekent onder andere dat je hen op door jou gezette momenten je aanbod kunt doen. Met als gevolg dat je omzet stijgt op de momenten die voor jou belangrijk zijn.

    En zie dat maar eens voor elkaar te krijgen via een netwerkbijeenkomst, via je website of social media…

  3. JIJ bent de eigenaar van die lijst met adressen, niemand anders. Social media platforms zijn geweldig handig om zichtbaar te worden bij een groot publiek. Maar bedenk dat jij niet degene bent die bepaalt of je Facebook bericht wordt getoond aan je volgers. Dat doet het algoritme van Facebook. We weten uit onderzoek dat je berichten gemiddeld slechts 10% van je volgers bereiken. Dat is veel minder dan wie je bereikt via e-mail.

    En misschien je bent enthousiast aan de slag gegaan met Instagram, steek er tijd en energie in en het aantal volgers stijgt. Maar stel dat door de toenemende drukte en populariteit van Instagram het algoritme wordt aangepast en je met een zakelijk account nog maar een handjevol mensen bereikt? 

    Het meest riskant is dat een social media platform de ‘eigenaar’ is van de namen en e-mailadressen van je volgers, niet jij. Als een platform verdwijnt ben jij al die zorgvuldig opgebouwde contacten kwijt. En platforms komen en gaan zoals we weten, Hyves en Google+ zijn verleden tijd. 

    Social media is geweldig voor je zichtbaarheid, maar daar houdt het niet op. Zelf de namen en e-mailadressen beheren van je volgers is goud waard.

    Als mensen zich zelf inschrijven voor je e-maillijst dan heb je geen last van het algoritme, je bent niet afhankelijk van de zoekfuncties in Google, je onderhoud het contact helemaal zelf. Net zo vaak én wanneer als jij wilt.

    Realiseer je dat de mensen, die zich hebben ingeschreven voor jouw lijst, geïnteresseerd zijn in wat je doet. Ze hebben hun e-mailadres echt niet zomaar gegeven. Maar het wil ook niet zeggen dat ze direct een klant van je worden. Daar gaat over het algemeen een tijdje overheen. En ze zouden je waarschijnlijk vergeten als jij niet degene bent die contact houdt. Vergeten doen ze je niet als jij ze keer op keer iets interessants vertelt en ze zo nu en dan een mooi aanbod doet. En dat kan allemaal via email marketing.

  4. E-mail wordt gelezen. Je hebt meer zekerheid met het versturen van een e-mail dan het posten van een social media bericht. Wat doet de meerderheid van de moderne mens élke dag (en meestal meerdere keren per dag)? Hun e-mail checken.
    Sommige van die berichten zullen direct in de prullenbak belanden, anderen worden goed gelezen… weer andere beantwoordt.

    Kijk, e-mail is niet perfect, 22% van je verzonden mails gaat verloren in spamfolders of worden onderschept door ISP’s (internet service provider). Maar dat betekent nog steeds dat 87% van je berichten worden afgeleverd.

    En ongelezen berichten blijven netjes in de inbox staan tot het is gelezen. Daarmee is de ‘houdbaarheid’ van een e-mail behoorlijk lang. Ik zie dat ik dagen nadat ik een mailing heb verzonden nog reacties krijg of verkopen heb.

    Terwijl een social media bericht maar een paar minuten tot een paar uur actief wordt getoond.

  5. Het verhoogt je sales. Zoals gezegd kun je tot in tegenstelling tot social media platforms gerust je aanbod doen via e-mail.  Mijn ervaring is dat keer op keer dat mensen na een mailing iets bestellen terwijl zoiets op social media helemaal niet werkt (wat logisch is want mensen zijn daar voor hun ontspanning en niet om iets te kopen).

    Dus heb je maanden gewerkt aan een nieuw aanbod? Promoot het via je e-maillijst en in principe vliegt je omzet binnen een paar uur of dagen omhoog. Ik zie het regelmatig gebeuren.

Bedenk dat het aantal mensen op je lijst, gelijk loopt met de groei van je omzet.

Maar Willy, werkt dit nou wel… mensen krijgen al zoveel mail!

Wees gerust. Onderzoek laat zien dat er vanuit een mail 6 x vaker doorgeklikt wordt naar je website dan via social media. En je krijgt 40 x vaker een nieuwe klant via een e-mail dan bijvoorbeeld via Facebook.

Kortom: ‘The best time for listbuilding is yesterday, the second best today’.

Nu je weet waarom een e-maillijst zo belangrijk is overweeg je misschien om ermee te starten. Geweldig!
Tot je je realiseert: hoe dan? Wat heb je nodig en moet duidelijk zijn zodat het echt gaat werken?

Om je hier antwoord op te geven wil ik je graag uitnodigen voor mijn splinternieuwe training ‘Listbuilding, het best bewaarde geheim om je bedrijf te laten groeien’. 

Nu heb ik nog een vraag voor je:

Ligt jouw focus al op Listbuilding?
En als dat zo is, wil je dan hieronder vertellen hoe het jouw bedrijf helpt te groeien
En zo niet, waarom is dat?

...nog meer interessante Blogs:
4 berichten
  • Dodo van der Straaten
    Beantwoorden

    Sinds kort heb ik een funnel en aanbod van een gratis ebook en voor het eerst heb ik 4 mensen die hun e-mailadres gaven in ruil voor het ebook. Ik ben wel erg aan het zoeken naar wat een goede site is. Heb hem al 3 x laten ombouwen. Instagram lijkt niks voor mijn 40+ klanten. LinkedIn richt me nu op.
    Nieuwe klanten: ik zoek er al jaren naar en heb je ook al een keer gesproken. Ik waardeer je berichten zeer en put er stimulans
    Uit maar echt succesvol
    Met mijn marketing kun je mij niet noemen. Gelukkig heb ik nog steeds werk via de baak waar ik nog steeds van leef maar daar wil ik graag onafhankelijk van worden. Mijn titel lui leiderschap lijkt goed te vallen, maar nu sta ik voor t vervolg. Ik spreek mezelf toe: uiteindelijk lukt bij mij alles. Ik kocht al eens iets van jou maar had er vervolgens geen tijd voor om t te bekijken. Wat meespeelt is dat
    Instagram niet zo mijn voorkeur heeft.
    Hartelijke groet,
    Dodo van der Straaten

    • Willy
      Beantwoorden

      Mooi dat de eerste mensen zich hebben gemeld voor je e-book. Dan voorzie je toch in een behoefte. De kunst is nu om een warme band met deze mensen op te bouwen zodat ze openstaan voor je aanbod. Veel succes Willy

  • Dominique
    Beantwoorden

    Beste Willy,

    om je vraag te beantwoorden ik had eerst een mailinglist. Ik nam me voor om elke 2 maanden een nieuwsbrief te versturen. Dit zakte af naar 1x per maand en daarna werd de frequentie nog minder. Ik vond dat ik ook relevante info moest hebben om te delen. Het is veel meer werk dan een post op facebook. Daarnaast wist ik ook niet hoe ik de lijst moest laten groeien….Kortom ik ben gestopt. De meerwaarde was voor mij niet echt merkbaar.

    groet,
    Dominique

    • Willy
      Beantwoorden

      Ha Dominique, dank je wel voor je reactie. Het klopt inderdaad dat de informatie die je deelt relevant is voor je doelgroep, je toekomstige klanten. En ik zie vaak dat ondernemers gemotiveerd beginnen en dan toch een strategie missen waardoor de frequentie van de nieuwsbrief daalt en de lijst niet groeit. Wellicht dat ik je in de online training, waaraan je gratis kunt meedoen, kan inspireren om het weer op te pakken. 🙂

Laat een bericht achter of stel een vraag: