Wat is content marketing?

Waardevolle inhoud delen

In mijn vorige blog vertelde ik je over belemmeringen die er zijn om met social media aan de slag te gaan.  Eén daarvan is: waar haal ik de inhoud vandaan, de content. En dan die weinig aantrekkelijke term ‘content marketing’. Haak jij ook al bijna af?  Toch staat het dichter bij je dan je wellicht denkt. In wezen doe jij het de hele dag al: waardevolle informatie delen met je cliënten. het wordt daarom ook wel value marketing genoemd. Jij geeft ze informatie, tips die zij kunnen toepassen of kunnen overdenken. In het geval van content marketing zet je die informatie op joInhoudhandsonsocialmediauw website en/of je blog en die verspreid je via social media onder je doelgroep. Laat ik je uitleggen hoe dat in zijn werk gaat.

Website

Op jouw website staat tekst, content noem je dat in de marketingwereld. Die content gaat over jouw expertise en wat jij voor jouw cliënten kunt betekenen. Bijvoorbeeld hoe jij hen helpt om hun probleem op te lossen, in balans te krijgen, gewicht te verliezen of mee te leren leven. Je geeft uitleg over diverse technieken je gebruikt, uitleg over materialen waar je mee werkt of via welke methode. Misschien heb je al een blog of nieuwsbrief. Die teksten zijn de bron van wat jij op de verschillende social media platforms verspreid mét een link terug naar je website. Dit laatste is belangrijk want je aanbod, jouw trainingen of cursussen, je inschrijfformulier of e-book staan op je website. Daar wil je dus je potentiële klanten naar toe leiden.

Opt in

Op websites zie vaak een mogelijkheid om een e-book of video gratis aan te vragen. Als je dit doet ontvang je direct het e-book of de video en daarna wekelijks of maandelijks een mail met link naar een nieuw artikel. Als de mail aansluit bij jouw interesse of vraag is de kans groot dat je het artikel gaat lezen. Dit ‘inschrijfformuliertje’ op je website heet een opt in. Die opt in zit gekoppeld aan een mailsysteem. Iedereen die zich inschrijft komt in dat mailsysteem. Je begrijpt dat als jij dát op je website hebt, je heel gemakkelijk de mensen die zich geïnteresseerd hebben getoond in jouw diensten kan bereiken.

Ken de wens van je cliënten

Als jij precies weet waar jouw (toekomstige) cliënten graag meer over willen lezen, bijvoorbeeld een nieuwe meditatietechniek, kan je daar een blogartikel over schrijven op je website. Door ze een mail te sturen en ze te wijzen op jouw uitleg zullen ze je blog graag bezoeken. Ze gaan reageren op je blog en zo bouw je een band met ze op. Kleine stukjes uit je blog artikel gebruik daarna je als inhoud van je tweets en posts, met een link naar de hele tekst op je website.

Vertrouwen

lezenHandsonsocialmediaAls je dit regelmatig doet en je sluit goed aan bij de wens en behoefte van je potentiële client ontstaat er een vertrouwensband. Zij gaan jou zien als de expert op jouw gebied en als zij zover zijn om de stap te maken een therapeut of coach te benaderen is de kans groot dat ze jou mailen. Ze hebben je immers al een beetje leren kennen en weten of jouw aanpak hen aanspreekt.

Content marketing is dus niets anders dan laten zien wie je bent, wat je doet en het delen van jouw kennis. Online dus, dat dan weer wel, via social media.

Ik hoop dat deze uitleg je helpt het begrip content marketing te verduidelijken en dat je het kunt gaan toepassen in jouw praktijk.

En ik ben benieuwd: wat doe jij al aan marketing? Plaats je reactie onder het blog.

Zullen we contact houden?

Ontdek Facebook updates, marketingtips en meer op mijn Facebookpagina.
Bekijk mijn foto’s mét Instagragram tips op mijn Instagram.
Twitter mee en lees al mijn marketingtips en tricks op Twitter.
Link met mij op LinkedIn.
Bekijk mijn leerzame video’s op Vimeo.

 

 

...nog meer interessante Blogs:
2 berichten
  • Carolina
    Beantwoorden

    Ha Willy,
    Ik haal mijn content uit mijn dagelijks werk en leven, maar ook van internet.
    Desondanks vind ik het best moeilijk om te weten waar mijn doelgroep behoefte aan heeft.
    Groetjes!

    • Willy Valk
      Beantwoorden

      Hi Carolina, dank voor je reactie!

      Om te weten waar jouw doelgroep behoefte aan heeft kun je het simpelweg aan ze vragen. En denk na over hoe je dat zou kunnen doen.
      – Aan welke mensen in je bestaande klantenkring.
      – Hoe je potentiële klanten kunt bevragen, via een blog misschien als je dat hebt.

      Veel succes!

Laat een bericht achter of stel een vraag: