Wat is een marketing funnel en hoe gebruik je die?

Met alle plezier de funnel in...

Twee weken geleden was ik bij een wijnproeverij in Haarlem. Samen met manlief René en een van onze dochters. En elk jaar kijken we uit naar die uitnodiging van dit restaurant. Want hier kiezen we onze kerstwijn, een uiterst belangrijke bezigheid dus ;-).

Dochterlief nam haar taak serieus en na de bubbles was één van de eerste witte wijnen direct haar favoriet. Enthousiast nam ze mijn deel over want ik ben meer van de zwaardere wijnen. En op dat moment kwam er een aardige jonge vrouw met een schaal hapjes langs.
Een stukje vis met mini-blaadjes als decoratie en een paar druppels van verschillende sausen.

Je had onze gezichten moeten zien! Eén hapje maar en toch compleet in balans! Geweldig!

En tijdens onze verantwoordelijke taak een mooie kerstwijn uit te kiezen kwamen ze nog een paar keer langs met verrukkelijk hapjes. En weer was het genieten!

Waarom vertel ik je dit? Ik leg het je zo uit maar let op wat er gebeurde.

Vlak voor het afrekenen van onze kerstbestelling bedacht ik mij dat onze dochter nog een verjaardagscadeau tegoed had. En gezien haar enthousiasme over die paar kleine hapjes stelde ik voor haar verjaardag in dit restaurant te vieren. Met een verrassingsmenu.
En dat vond ze een fántastisch idee!

Bij de kassa viel bij mij het kwartje hoe geweldig deze mensen hun marketing funnel voor elkaar hebben. Want die wijnproeverij is leuk en gezellig. Maar wat zij ons aan voedsel presenteerden was zó overtuigend dat we graag een tafel reserveerden. Omdat we méér van dat heerlijks willen.

verkeer-1

Een marketing funnel (als je geen restaurant hebt)

Hoe vertaal je dit naar je eigen bedrijf?

Verkeer
Stap 1. Als je naar de marketing funnel kijkt zie je dat het begint met verkeer naar bijvoorbeeld je Facebookpagina, Instagram of je website. Mensen zien dat je bestaat en wat je doet. Als het hen bevalt wat ze daar ontdekken gaan ze je volgen. Of ze vragen je e-book aan waardoor ze nog beter kennis met je kunnen maken.

Volgen – Inschrijven

Stap 2. Op het moment dat ze je volgen zien ze, als het goed is, regelmatig waardevolle berichten van je langskomen. Zie dit als de heerlijke hapjes tijdens de wijnproeverij. Je hoeft ze niet te overvoeren maar wat je deelt is kwalitatief het beste wat je in huis hebt.

Front End
Stap 3. Als je dit goed aanpakt komt het stadium waarin mensen overtuigd raken dat jij iets te bieden hebt wat interessant is. Zij zijn bereid een kleine investering te doen. Dat kan zijn in tijd of geld. Minder vrijblijvend dus. Zo betalen wij een klein bedrag voor de entree van de proeverij én het kost ons een middag in tijd. Dit noemen we in marketing het front end.

Tijdens dat front end pak je echt uit. In het geval van het restaurant: ze schenken de mooiste wijnen en delen de meest heerlijke hapjes uit. Jij kunt denken aan een gratis kennismakingsgesprek, een workshop tegen een lage prijs of een gratis webinar. De bedoeling is dat je de relatie verder uitbouwt en de mogelijkheid creëert om mensen te overtuigen van jouw deskundigheid.

En aan het einde, als mensen razend enthousiast zijn, doe je ze een prachtig aanbod. In ons geval kregen we bij het afscheid tegoedbonnen voor een diner – dat we zoals je weet al hadden geboekt want we wáren al overtuigd.

Jouw Back End

Dus na die prettige kennismaking is pas je ‘echte’ product, het back end, aan de beurt. Dan pas komt jouw, inmiddels warme potentiële klant, bij je jaarcursus, die uitgebreide behandeling of dat traject terecht. Dit is het product waarbij je langer contact hebt en waar een grotere investering bij hoort.

Het kan zijn dat je naast je cursussen ook individuele afspraken maakt. Dat noemen we dan het tweede Back End. Dat is je meest kostbaarste product of dienst. Denk hier aan trajecten waarin je langdurig een-op-een met klanten werkt. Waarbij ze jouw volledige aandacht en tijd krijgen.

Voorkom de meest gemaakte fout

Op het moment dat ondernemers starten met social media gebeurt er iets aparts. Wat ze in het echte leven nooit zouden doen, doen ze online wel. Onbekenden, de volgers, direct iets willen verkopen.

En dat snap ik wel, want ik dacht een paar jaar geleden ook dat dat de bedoeling was van social media marketing. Maar toen er geen klanten kwamen ben ik mij gaan verdiepen in de customer journey, de ‘reis’ die een onbekende maakt om een klant van je te worden. Ik leerde over de marketing funnel en ben die voor mijn bedrijf gaan uitwerken. En dat maakte een groot verschil in resultaat!

Samengevat

Als je kijkt naar de marketing funnel, dan zie je dat bovenaan social media staat. Daar ontdekken mensen jou. Dat kan per toeval zijn, ze hebben over je gehoord of ze hebben iemand als jij opgezocht. De bedoeling is nu dat je via je berichten die mensen aan je bindt. Zodat ze betrokken raken en er een vertrouwensband ontstaat.

En dan leidt je ze naar de volgende stap. En dat is niet het kopen van een product of dienst. Nee, het is nog steeds laagdrempelig. Ze leren je nog beter kennen en raken overtuigd dat jij ze kunt helpen.

En aan het einde van díe stap doe je pas een aanbod. Volgend jaar ga ik je trouwens naast social media marketing ook met dit stukje van de funnel helpen. Maar daarover later meer.

Jouw funnel

Als jij nu naar je marketing kijkt, heb jij een funnel? En zo niet, wat zou jij kunnen doen om mensen laagdrempelig kennis met je te laten maken? Waar kan jij naar verwijzen? Is dat een e-book, een checklist, een podcast of een blog? Laat het hieronder eens weten!

Training Social Media Succes Systeem – een totaal oplossing

Krijg je geen klanten met Facebook, Instagram of LinkedIn? Kost het je moeite om steeds iets anders te verzinnen om te posten en voel je je onzeker over hoe je je online zichtbaarheid kunt vergroten? Dan is het Social Media Succes Systeem de oplossing. In deze training leer je precies wat je doet om efficiënt met je tijd om te gaan én de leukste klanten en een goed inkomen te krijgen.

...nog meer interessante Blogs:

Laat een bericht achter of stel een vraag: