Zo bepaal je je doelgroep – en waarom zou je dat doen

"Ik kan iedereen helpen met mijn kennis en ervaring"

Dat was mijn overtuiging toen ik mijn bedrijf was gestart. En dat vond ik best slim want dan zou ik veel klanten krijgen. Maar een half jaar later begon ik te twijfelen of deze zienswijze wel klopte. Schoorvoetend ging ik met een vriendin mee naar een ondernemerstraining en daar bleek al snel dat het helemaal niet zo slim was om ‘iedereen’ te willen helpen.

Want met ‘praten’ tegen iedereen, bereik je niemand. Want niemand voelt zich aangesproken als je je in je marketing heel algemeen opstelt. Iedereen wil door een ‘specialist’ geholpen worden. Iemand waarvan je aan alles voelt dat die jou begrijpt.

Oké, dat ging er bij mij wel in. Dat klonk zinnig. Maar tegen wie ging ik praten? Wie begreep ik nou écht? En wilde ik met die doelgroep aan de slag? Kon die mij wel betalen? Zoveel vragen….

Ik was niet de enige die hier mee worstelde. En omdat het zo belangrijk is voor je marketing werd er het hele weekend aandacht aan besteed en zondagavond had ik mijn doelgroep duidelijk.

doelgroep bepalen

“Wie help jij? Wie zie je als je doelgroep?”

Dat vraag ik aan elke nieuwe klant in een kennismakingsgesprek. Want ik weet dat zonder een duidelijke doelgroep, marketing geen zin heeft.

Vaak wordt er aarzelend toegegeven dat ze dat niet echt weten. Goed bedoeld wordt er dan aan toegevoegd “ik kan eigenlijk iedereen helpen” of “ik vind het leuk om met jong én oud te werken, is dat erg?”

Soms geeft een ondernemer aan dat ze denkt het zich niet te kunnen veroorloven om te kiezen voor een specifieke doelgroep. Want mensen uitsluiten zou betekenen dat er minder klanten komen. Maar deze angst is niet terecht. Sterker nog, hoe specifieker je doelgroep hoe aantrekkelijker je voor hen bent.

Want een vrouw van 30 jaar reageert beter op foto’s en teksten die voor haar duidelijk herkenbaar zijn. En mannen worden door andere berichten en foto’s aangetrokken dan vrouwen. Heel algemene berichten, voor iedereen en daarmee middle of the road, worden gemakkelijk overgeslagen want die trekken geen aandacht. Ze roepen geen gevoel van herkenning op.

Kortom, als jij je doelgroep nog niet helder hebt, is het tijd om daar mee aan de slag te gaan. Hieronder een aantal vragen die je helpen je doelgroep te bepalen.

Stel jezelf deze vragen en schrijf de antwoorden op

  1. Welke dienst of product bied je aan?
  2. Welk probleem los je op?
    Of welke wens laat jij in vervulling gaan?
  3. Wie ervaren dit probleem of wie heeft deze wens?
  4. Wat is de leeftijd van deze persoon?
  5. Waar woont deze persoon? In de stad of daarbuiten?
  6. Is dit een vrouw of een man?
  7. Wat is de burgerlijke staat van deze persoon?
  8. Welke opleiding heeft deze persoon?
  9. Wat voor werk doet hij of zij?
  10. Wat is het inkomen?
  11. Welke interesses heeft deze persoon?
  12. Welke idealen heeft deze persoon?

Heb je nog geen klanten of zijn het er te weinig om deze vragen te beantwoorden? Dan ga je bij jezelf te raden met wie jij het liefst zou willen werken. Zijn dat jonge of juist oudere mensen. Ga je voor mensen die graag buiten wonen of houden ze van de dynamiek van een grote stad? Zijn het hoogopgeleiden waar je mee wilt werken of vind je juist voldoening in het werken met mensen die een lage opleiding hebben gehad?

Heb je inmiddels wel betalende klanten; van welke persoon zou je er nog véél meer van willen hebben. Kijk naar de antwoorden en zoek naar de overeenkomsten.

Vervolgens stel je jezelf de laatste vraag: is het aannemelijk dat deze mensen mijn diensten of producten afnemen en kunnen zij mij ook betalen? Als het antwoord ‘ja’ is, dan heb je je doelgroep bepaald. Uiteraard kun je deze altijd nog bijstellen, verruimen of verkleinen.

Online marketing

Nu je weet met wie jij wilt werken is de volgende stap dat je bekend raakt bij die mensen. Tegenwoordig doe je dat online via social media en je website. Daar heb ik meerdere blogs over geschreven en tips over gegeven via mijn Facebookpagina.

De volgende stap om je bedrijf en omzet te laten groeien

Als je je doelgroep hebt bepaald en je social media marketing op de rit hebt dan is het tijd om actief aan de slag te gaan met een e-maillijst. Je verzamelt e-mail adressen van mensen in je doelgroep die in jouw product of diensten zijn geïnteresseerd. Met deze warme contacten kun je contact houden door regelmatig jouw kennis te delen en een aanbod te doen. Daarover een volgende keer meer.

Ten slotte

Ik ben heel benieuwd. Heb jij je doelgroep helder? Laat eens weten, hieronder in de comments wie dat is.

Geen idee waar je het week in week uit over wilt hebben in je social media berichten?

Met mijn contentkalender heb je letterlijk voor elke dag van 2020 inspiratie. Voor een heel jaar krijg je suggesties waar jij over kunt schrijven. Zo wordt je marketing wel heel gemakkelijk! Doe jezelf een plezier en bestel die kalender + de uitgebreide handleiding hier.

...nog meer interessante Blogs:

Laat een bericht achter of stel een vraag: