Zó kom je hoger in de zoekresultaten van Instagram

Adam Mosseri, de man achter Instagram, heeft 25 augustus in een blog uitgelegd hoe zij hun zoekresultaten samenstellen.

En, heel fijn, ze hebben concrete informatie gedeeld hoe je hoger in die zoekresultaten naar voren kan komen.

In dit artikel heb ik samengevat wat voor jou, als ondernemer, belangrijk is.

Zoeken

De functie Zoeken, te vinden via het ‘loepje’, is ontwikkeld om accounts en interessante onderwerpen te vinden.

Stel je potentiële klant is geïnteresseerd in het heelal na het zien van een prachtige, volle supermaan. Als dat wordt ingetypt bij Zoeken, verschijnen er resultaten in de categorieën Top, Accounts, Tags en Plaatsen.

Willy Valk

Hoe Instagram je helpt zichtbaar te worden in Zoeken

Als ondernemer wil je door de juiste mensen worden gevonden. Adam heeft hier een aantal tips voor gegeven:

  • Gebruik een relevante naam en gebruikersnaam
    Als jouw naam of gebruikersnaam matcht met wat iemand invult bij Zoeken, dan is de kans groot dat jouw account verschijnt in het zoekresultaat.
    Laat die naam als het kan corresponderen met de inhoud van je berichten.

Mijn Instagram-naam is Hands on Social Media. Dat is mijn bedrijfsnaam en het zegt waar mijn dienst over gaat. Mijn eigen naam is mijn gebruikersnaam.

  • Neem relevante trefwoorden en locaties op in je bio
    Hier geldt hetzelfde principe. Zorg dat je woorden in je bio gaan over je onderneming, je doelgroep en het resultaat voor je klanten.
    Heb je een fysieke winkel of praktijk, deel dan die locatie in je bio om ervoor te zorgen dat mensen in je omgeving je gemakkelijker vinden.

Loop je bio nog eens door aan de hand van deze profiel checklist zodat je de juiste volgers aantrekt.

  • Gebruik relevante trefwoorden en hashtags in je tekst (bijschrift)
    Om een bericht te laten verschijnen in de zoekresultaten, plaats je trefwoorden en hashtags die met jouw bedrijf te maken hebben in je tekst.
    Niet als een reactie onder je bericht.

De rode draad

In het blog laat Instagram duidelijk zien dat het belangrijk is dat je als ondernemer goed in beeld houdt waar jouw account over gaat.

Natuurlijk is Instagram er om leuke foto’s te delen. Je volgers vinden die informele berichten leuk, maar houd goed in beeld waarvoor je account is bedoeld: jouw diensten, producten en je expertise op een bepaald vlak.

Zorg dat je tijdlijn niet alleen bestaat uit berichten over jezelf, je kinderen, de hond en de tuin. Zo nu en dan is prima maar let op dat je de zoekfunctie niet in de war brengt. Houd in beeld waar jouw zakelijke account daadwerkelijk over gaat. Deel waardevolle informatie voor je doelgroep, voorzien van een leuke foto.

Misschien vind je het fijn om met mij hier eens verder over te brainstormen? Welke steekwoorden bij jouw account passen en welke strategie voor jou geschikt is? Je krijgt via de Social Media Scan inzicht in wat jij kunt verbeteren aan je profiel, aantal berichten, teksten en foto’s.

LET’S GO INSTA

Wekelijks samen berichten posten aan de hand van mijn Hands on Contentkalender en maandelijkse verdieping via Zoom. Dat is in het kort het splinternieuwe Let’s Go Insta. Vind jij het lastig om consistent te posten? Check dan dit aanbod, instromen is nog mogelijk.

...nog meer interessante Blogs:

Laat een bericht achter of stel een vraag: