Zo maak je strategisch gebruik van Instagram Gidsen

Misschien is het je wel eens opgevallen bij een Instagram gebruiker. Een Instagram profiel met een ‘opgeslagen krant’ icoontje boven de tijdlijn.
Dat zijn Gidsen. Handig voor jou als ondernemer. Hoe jij strategisch van deze functie gebruik maakt, lees je in dit artikel.

Wat zijn Instagram Gidsen

Zie Instagram Gidsen als een bundel van berichten rondom een bepaald onderwerp.

Gidsen zijn oorspronkelijk ontwikkeld voor de gezondheid en wellness branche. Zo kon je een Gids maken met gezonde recepten of workouts.
Tegenwoordig zijn Gidsen voor iedereen beschikbaar, ongeacht de branche waarin je actief bent.

Met een beetje creativiteit is er voor elke ondernemer iets te bedenken. Een Gids met mode kleuren als je stylist bent. Een Gids met product informatie als je een winkel hebt of een Gids met tips als je voornamelijk kennis deelt.

willy in tuin op Zaanse Schans

3 soorten Gidsen

Voordat je een Gids aanmaakt denk je na over je strategie. Welke Gids voor jou het meest zinvol is.
Is het handig je locatie in je Gids te laten zien, je producten te tonen of jouw waardevolle kennis onder de aandacht te brengen?

Plaatsen

De Gids ‘Plaatsen’ is handig voor de ondernemers met bijvoorbeeld een restaurant, een fysieke winkel of salon. Je kunt deze Gids alleen gebruiken als de locatie bij Instagram bekend is. Je selecteert voor deze Gids de berichten waarin je je locatie hebt genoemd.

In de Gids ‘Plaatsen’ zijn 5 berichten te plaatsen.

Producten

Deze gids is geschikt voor ondernemers die hun producten op Instagram verkopen. Je promoot je producten door bijvoorbeeld leuke Moederdag ideeën in je Gids te laten zien.

Berichten

Ben je een coach of therapeut en deel je veel van je kennis? Dan is de gids ‘Berichten’ voor jou een goede keuze.

Je kunt in deze Gids 30 berichten plaatsen waarvan je weet dat je daarmee een goed beeld geeft hoe je jouw klanten helpt.
Verhalen kun je niet plaatsen maar IGTV en Reels wel. Mits je deze in je tijdlijn hebt gezet.

Keuze gemaakt?

Heb je besloten welke gids voor jou de meest strategische keuze is?

  • loop dan door je tijdlijn en kies de meest geschikte berichten uit
  • noteer deze voor jezelf zodat je ze straks gemakkelijk terugvindt
  • bepaal alvast de volgorde, het bericht dat je als eerste kiest komt bovenaan in je gids

Bedenk dan een slimme titel en omschrijving voor je gids. Het liefst eentje die SEO waardig is.

En wat wordt de cover foto? Je kunt kiezen uit foto’s die je hebt gedeeld. Een foto uploaden is niet mogelijk.

Wil je graag zien hoe je een Gids aanmaakt? Bekijk dan deze stap voor stap How-To video.

Gidsen aanpassen

Ben je na het aanmaken toch niet tevreden over de volgorde van de berichten in je Gids? Wijzigen gaat als volgt:

  • tik op de 3 puntjes in een bericht in je Gids
  • selecteer re-order berichten
  • sleep de berichten in de juiste volgorde via de 3 streepjes
  • tik op Klaar
  • tik op Volgende in de rechterbovenhoek en je bent klaar

Deel je Gids

Na het aanmaken ben je in staat je Gids te delen.

  • tik op Delen om dit direct te doen
  • bewaar het als Concept als je je Gids later wilt delen.

Ook later, als je wat aanvullingen hebt gedaan, kun je je Gids delen. Doe dit als Verhaal voor al je volgers of in een Direct Message. Gebruik hiervoor het ‘gevouwen vliegtuig’ icoontje in de rechter bovenhoek.

Jouw volgers kunnen je gids op dezelfde manier delen. Een goede reden om je Gids actueel te houden.

Instagram Profiel Checklist

Vraag HIER gratis de handige Checklist aan voor een geweldige eerste kennismaking die zorgt voor meer volgers + mijn beste Instagram tips.

Online cursus 50XInstagramSucces

Instagram marketing onder de knie krijgen, zonder dat het je uren per week kost. De juiste strategie zorgt voor de juiste volgers voor jouw bedrijf. Bekijk mijn online cursus 50XInstagramSucces waarin je alles leert wat je nodig hebt voor zakelijk Instagram succes. Praktische korte lessen die je stap voor stap helpen klanten te krijgen via Instagram.

...nog meer interessante Blogs:

Laat een bericht achter of stel een vraag: