Zo werkt het algoritme van Instagram

Instagram legt uit... en dat is bijzonder!

Eerder dit jaar gaf het populaire platform al aan dat het algoritme zou veranderen en meestal moeten we dan vervolgens zelf maar uitzoeken hoe het werkt. Maar dit keer leggen zíj uit hoe dat algoritme kiest welke foto’s en video’s jij in je tijdlijn ziet.

algoritme Instagram

De tijdlijn is gepersonifieerd,
gebaseerd op wat iemand leuk vindt – letterlijk

Wie je volgt en wat je leuk vindt

Op dit moment zie je niet alleen de berichten van de accounts die je volgt maar ook hetgeen je leuk vindt speelt een rol.

Instagram geeft aan dat het algoritme leert door te kijken naar wat je in het verleden hebt gedaan en creeert daarmee voor elke gebruiker een unieke tijdlijn. Je zou dus, theoretisch gezien, precies dezelfde accounts kunnen volgens als een ander, maar tóch krijg jij een andere volgorde te zien. Gebaseerd op hoe je hebt gereageerd op die accounts.

Wat houdt dat in?

Misschien is het je al opgevallen dat de berichten van een aantal mensen die je volgt altijd bovenaan in je tijdlijn staan. Dit zijn de accounts waarvan Instagram begrijpt dat jij de berichten graag ziet omdat je vaak interactie hebt gehad. Je hebt de foto of video van zo’n account regelmatig een hartje gegeven of je hebt erop gereageerd.

Het idee achter dit Algoritme is dat je de berichten van je familie en vrienden vaker ziet. Eerder zag je maar zo’n 50% van deze berichten, tegenwoordig is dat al snel 90%. Nu weet Instagram natuurlijk helemaal niet wie bij jou in de categorie familie en vrienden hoort maar ze gaan er vanuit dat dat degenen zijn waarop je vaak reageert.

Hoe werkt het?

Het algoritme probeert te voorspellen welke foto’s en video’s je zult waarderen en houdt daarbij rekening met:

  1. Interesse – in hoeverre jij betrokken zult zijn bij de inhoud van een bericht. Berichten waarvan ze verwachten dat je zult reageren komen bovenin je tijdlijn te staan.
  2. Tijdstip – wanneer is het bericht geplaatst? Het nieuwe algoritme geeft voorrang aan recente berichten.
  3. Relatie – hoe ken je iemand? Als je veel reacties geeft of getagged wordt in foto’s van deze persoon dan zijn dat signalen dat het om familie of vrienden gaat.

 Wat nog meer van invloed is op het Algoritme

De bovenstaande 3 factoren wegen zwaar, maar er zijn nog meer zaken die meespelen en ervoor zorgen dat berichten vaker gezien worden

4. Frequentie – hoe vaak open je je Instagram app? Als je regelmatig kijkt dan zie je min of meer chronologisch jouw ‘beste’ berichten. Als je niet zo vaak kijkt dan pikt Instagram voor jou de ‘krenten’ uit de pap.

5. Volgend – Hoeveel mensen volg je? Als dat er veel zijn, dan heeft Instagram natuurlijk veel om uit te kiezen en zal je niet álle berichten zien van elk account.

6. Gebruik – Als je veel tijd op Instagram doorbrengt, ga je steeds meer nieuwe berichten zien. Het algoritme duikt dan dieper in de ‘catalogus’ met beschikbare berichten. Kortom, ben je maar een paar minuten per dag op het platform, dan krijg je alleen de highlights te zien.

Wat betekent dit voor jou als ondernemer?

  • Het nieuwe algoritme maakt geen onderscheid tussen een persoonlijk account of zakelijk account. Dat betekent dat zakelijke berichten net zoveel kans hebben als persoonlijk berichten.
  • Een video werkt niet beter of minder goed dan een foto. Het gaat écht om de interactie, die bepaalt of je bericht vaker wordt getoond bij een volger.
  • Instagram Stories of Instagram Live krijgen niet meer bereik of aandacht dan de gewone tijdlijn. (Al lijkt het erop dat deze door de gebruiker wel steeds aantrekkelijker wordt om te bekijken).
  • Het maakt voor het algoritme niet uit of je veel en vaak berichten plaatst, wat op een Facebookpagina wel nadelig is. Dus kijk met welke frequentie je op een goed bereik zit. Het gaat erom wat je volgers prettig vinden.

Eén grote familie

Wil je dat jouw zakelijke berichten hoog in de tijdlijn van je volgers verschijnen? Dan is het dus zaak dat je díe berichten plaatst waar mensen echt in zijn geïnteresseerd. Die ze zo waardevol of leuk vinden dat ze direct reageren.

Daarnaast is het zinvol om heel regelmatig berichten te plaatsen en dat lukt je als je strategisch werkt. Planmatig, dus niet de ene week wel en de andere twee weer niet.

En als laatste: zorg voor een warme band met je volgers. Zodat Instagram er vanuit gaat dat je familie bent waardoor ze je berichten aan ál je ‘broers’, ‘zusters’, ‘neven’ en ‘nichten’ laat zien 😉

Wat denk je? Ga jij een fan worden van dit nieuwe algoritme?

...nog meer interessante Blogs:

Laat een bericht achter of stel een vraag: