Zonder gratis kennismakingsproduct mis je klanten!

RoosBen jij ook dol op die gratis parfum proefjes?

Waarschijnlijk geef je er 9 van de 10 weer weg, omdat je ze toch helemaal niet lekker vindt. Maar laatst kreeg ik een mini-verstuivertje: Ikat Jasmine van Aerin Lauder… héérlijk!

Vraag je je af wat dit met marketing te maken heeft? Alles! Het is het verschil tussen wél of geen klanten krijgen; laat ik het je uitleggen.

Niemand te vinden

Vergeet het parfum even. Zie iets anders voor je. Je stapt een (fysieke) winkel in op zoek naar een mooie klankschaal. In de etalage zag je een mooie, maar kostbare, schaal staan.

Je wil de schaal horen, even testen, voor je ‘m koopt, maar er is echter niemand aan wie je advies kunt vragen. In deze winkel kun je alleen maar een doos pakken, naar de kassa brengen en afrekenen. Hoe groot is de kans dat je deze klankschaal koopt? Niet zo groot.

Zo gaat het online ook.

Niet genoeg

Met een leuke website, een Facebookpagina en een Twitteraccount ben je er niet. Mensen hebben vertrouwen nodig voordat zij iets kopen. Ze willen jou ‘proberen’.

Natuurlijk snap je dat. En veel ondernemers hebben hiervoor gratis kennismakingsgesprekken of bieden proeflessen aan. Maar het kan nóg laagdrempeliger.

Waargebeurd verhaal uit de praktijk

Een tijdje geleden kreeg ik een mailtje met een vraag van een psychotherapeut. Ze schreef “Ik wil een nieuwe dienst in de markt zetten, maar ik heb geen idee hoe ik dat moet doen. Zou jij mij willen helpen?”

Wat er aan vooraf ging

Op mijn website bood ik op dat moment een gratis online cursus aan. Het ging over ‘online zichtbaar’ worden. Iets wat best spannend is als je begint met online marketing. De therapeut, waar ik net over schreef, heeft die cursus gedaan.

Gewoon, heel simpel door haar e-mailadres in te vullen.

Na de cursus kreeg zijn van mij een mail waarin ik mijn ‘Zichtbaarheidscan’ aanbood. Zij ging op mijn aanbod in en ik heb haar feedback op haar social media profielen gegeven. Een paar weken later heeft zij contact opgenomen met de vraag of ik haar wilde helpen. Gaaf toch?!

Know-like-trust

Weet je nog? Ik heb over het know-like-trust principe in eerder blog beschreven. Het is belangrijk dat mensen je leren kennen, gaan waarderen wat je doet en je gaan vertrouwen. In bovenstaand voorbeeld is het duidelijk dat hier een klik én vertrouwen was.

Wat denk je? Was dit gebeurd als de therapeut alleen op mijn website had rondgekeken? Of wanneer ik direct een gratis consult had aangeboden? Nee, die kans is klein, de stap is gewoon te groot.

Wát bied je gratis aan

Er zijn een paar voorwaarden aan het gratis kennismakingsproduct zoals ik dat bedoel:

  • Het is een online te bestellen product zoals een e-book of online cursus
  • Het geautomatiseerd, jij hoeft niets zelf te versturen
  • Het is gekoppeld aan een mailsysteem zoals MailChimp of Autorespond

 Het onderwerp

Jouw kennismakingsproduct gaat altijd over een probleem waar jouw klant heel graag een oplossing voor krijgt. Of wat jouw klant heel graag wil weten of leren. Neem hierbij jouw ideale klant in gedachten, want je wilt natuurlijk ‘ideale’ klanten aantrekken.

De vorm

Overleg met je webmaster hoe je dit e-book of de video’s gaat aanbieden. Vertel dat je een inschrijfformulier op je website wilt met daaraan gekoppeld een mailsysteem. Doe jezelf een plezier en besteed dit technische gedeelte uit.

Spread the word!

Heb je dat klaar? Dan ga je op Facebook, Twitter, LinkedIn en Instagram, overal waar je een account hebt vertellen over jouw gratis kennismakingsproduct.

Nee, niet dat het er IS. Je vertelt welke oplossing of tips je hebt. Voor wie het is en wat het resultaat is als je die tips volgt.

En bereik jij de juiste mensen? Dan schrijven ze zich in en kun je contact houden met deze geïnteresseerde, potentiële klanten. Je leest trouwens in dit blog hoe je dat doet.

Vertel eens!

Heb je al ideeën over wat jij kunt aanbieden? Laat het hieronder weten!

Zullen we contact houden?

Ontdek Facebook updates, marketingtips en meer op mijn Facebookpagina.
Bekijk mijn foto’s mét Instagragram tips op mijn Instagram.
Twitter mee en lees al mijn marketingtips en tricks op Twitter.
Link met mij op LinkedIn.
Bekijk mijn leerzame video’s op Vimeo.

...nog meer interessante Blogs:
6 berichten
  • Debby de Rooij
    Beantwoorden

    Wederom een inspirerend blog, Willy! Ik ga met het volgende aan de slag:

    Een e-book om aan te bieden, ik denk nog na over een onderwerp en ik vraag me af hoe lang zo’n e-book moet zijn (hoeveel woorden).

    Ik wil abonnementen gaan aanbieden, bijvoorbeeld voor notuleren of tekstcorrectie. Voor een vast bedrag per maand notuleer ik dan een aantal vergaderingen of corrigeer ik teksten. Als kennismakingsprodukt zou ik dan de eerste week gratis kunnen aanbieden. Dan kan de klant kijken of het bevalt.

    Dit zijn wat ideeën die ik deze zomer ga uitwerken.

    • Willy Valk
      Beantwoorden

      Hi Debby, dank voor je reactie en mooi dat ik je heb kunnen inspireren! Als je een e-book gaat schrijven hou het dan redelijk simpel. Dat wil zeggen dat het wel waardevol moet zijn maar niet zo ingewikkeld dat mensen afhaken.

      Het is mooi als je het 10-20 pagina’s groot laat zijn.

      Een gratis keer notuleren of redigeren is prima om mensen de kans te geven jou beter te leren kennen. Maar eigenlijk is dat stap 2. Omdat ze dan al contact op moeten nemen, bellen en/of afspreken. Die drempel kan te hoog zijn als ze je toevallig een keer op het internet tegenkomen.

      Laat ze eerst heel vrijblijvend kennismaken. Alleen maar door een e-mailadres te geven.

      Biedt de mogelijkheid tot notuleren of redigeren wel aan het einde in je e-book aan!

      Veel succes!

  • Ann Kooijman
    Beantwoorden

    Mooi stukje. Ik bied nav jouw tip nu drie weggevers aan. Ik heb deze in de menubalk gezet als ‘Gratis’.
    ik bied aan: een e-rapport, het ‘Geheim’ achter spanning – een 20 min, gratis ‘Ontdek’ wat jij nodig hebt sessie en een intuitie test in ruil voor emailadres.

    Op de homepage staan zowieso ook twee weggevers. Maar je moet meer scrollen.

    • Willy Valk
      Beantwoorden

      Dag Ann, goed bezig zeg!
      Wat ik wel hoor is dat als je meerdere keuzes op een webpagina aanbiedt je lezer ‘keuze-stress’ kan ervaren. Het gevolg daarvan is dat ze dan juist niets aanklikken.
      Als het mogelijk is op je website; zou 1 weggever per pagina ideaal zijn. Je kunt een poosje testen hoe dat werkt.
      Veel succes!

      • Ann Kooijman
        Beantwoorden

        Dank Willy, dat is een goede tip: Mag ik vragen welke weggever jouw het meest aantrekt? En bedoel je op elke pagina een weggever? Dus niets meer in de menubalk? En de homepage, is het verstandig om die twee te laten staan….. het gratis gesprek en rapport. Haha ik raak er zelf van in de war? Dus je hebt zeker een punt.

        • Willy Valk
          Beantwoorden

          Hoi Ann,
          Ik zou op je homepage voor het rapport gaan, dat is laagdrempeliger. Bij een dienst die een grote investering vraag van je klant het gratis gesprek.

          Heb je meer dan zou het die op de pagina kunnen plaatsen die daar het meest bij aansluit. Mensen komen namelijk vaak via een link op een pagina. Als je social media daarvoor inzet. Het is dan de vraag of ze verder kijken en in de balk op ‘gratis’ klikken. Maar zoals gezegd: test wat bij jouw klanten het best werkt.

Laat een bericht achter of stel een vraag: